Чи може ФОП найняти бухгалтера | Альтернатива

Чи може ФОП найняти бухгалтера

Новини прочерк новини

ФОП — платник ЄП хоче передати ведення податкового обліку професіоналу.
Як правильно оформити відносини з такою особою? Хто повинен в такому випадку підписувати документи і звітність? Про це пише  epodatok.com.ua.

Ви знаєте, що ФОП взагалі не зобов’язаний приймати на роботу бухгалтера, в звітності він ставить тільки свій підпис. У той же час законодавство не забороняє ФОП, у т.ч. єдинникам, передати низку бухгалтерських функцій іншій особі.

Трудовий договір Основне запитання — чи можна оформити особу на посаду бухгалтера у ФОП? Ми не вбачаємо для цього перешкод і, зокрема, про таку можливість йдеться в листі Мінпраці від 30.05.2001 р. № 03-3/2478-018-2. Облік у ФОП набагато простіше бухгалтерського і податкового обліку підприємств. Тому, якщо керуватися Довідником № 336 (Довідник кваліфікаційних характеристик професій працівників. Випуск 1 «Професії працівників, що є загальними для всіх видів економічної діяльності», затверджений наказом Мінпраці від 29.12.2004 р. № 336), то виконувати обов’язки бухгалтера фізичної особи може особа з кваліфікацією бухгалтера 1 або 2 категорії.

Обов’язки працівника можна зазначити в трудовому договорі, спираючись на опис посади в Довіднику № 336, наприклад:

  • ведення обліку товарів,
  • заповнення первинних документів, Книги обліку доходів (витрат),
  • складання та подання звітності до податкових і інших органів.
  • оформлення платежів контрагентам, в бюджет;
  • нарахування заробітної плати працівникам тощо.

Що стосується підписання податкової звітності, то на ній згідно з п.п. 48.5.2ПКУ повинен стояти тільки підпис ФОП або її представника. Підпис бухгалтера не потрібен. У той же час ФОП має право передати право бухгалтеру ставити власний підпис (в тому числі ЕЦП) замість підпису ФОП. Для цього ФОП повинна зробити бухгалтера своїм представником, оформивши і посвідчивши у нотаріуса довіреність (лист ДФСУ від 28.09.2015 р. № 9033/Б/99-99-17-02-02-14). Це ж стосується і передачі права підпису на податкових накладних.

ДО ВІДОМА. Бухгалтеру — штатному працівнику ФОП може бути оформлено ЕЦП, але право підпису уповноваженій особі замість платника податків — ФОП має бути передано за дорученням.

А ось звичайні первинні документи бухгалтер, який працює у ФОП за трудовим договором, може складати і підписувати без довіреності. Це слід обумовити в трудовому договорі з бухгалтером.

Договір ЦПХ Також ФОП має право залучити для ведення обліку за договором ЦПХ іншу ФОП. Теоретично договір можна укласти і зі звичайним громадянином, але, з огляду на те, що ці послуги будуть надаватися регулярно, то наявні ознаки здійснення підприємницької діяльності. Перелік обов’язків виконавця бухгалтерських послуг наводять в тексті договору.

Як правило, ФОП-виконавцю видається «широка» нотаріальна довіреність на представлення замовника при здійсненні господарських операцій з правом підпису первинних документів, звітності, податкових накладних, а також на представлення його інтересів в контролюючих органах. Обсяг прав і обов’язків ФОП-бухгалтера, в т.ч. і право підпису, прописують також в договорі про надання бухгалтерських послуг.

Таким чином, без нотаріально завіреної довіреності виконавець послуг має право підписувати лише первинні документи (якщо це передбачено договором на надання бухгалтерських послуг і якщо угода, в якій особа виступає від імені ФОП, не підлягає нотаріальному посвідченню). Для того щоб ставити свій підпис у податковій звітності за ФОП, його представнику потрібна нотаріальна довіреність.

Оксана Хмелевська, бухгалтер-експерт