Куди йдуть зібрані з водіїв "дорожні" гроші? | Альтернатива

Куди йдуть зібрані з водіїв “дорожні” гроші?

Умань, новини

Скільки коштів надходить до держбюджету з кишень водіїв, а яка частина з них витрачається на будівництво і ремонт дорожнього полотна підрахували журналісти “Комсомолки”,  передає Альтернатива

Про стан українських доріг не говорить тільки ледачий. Тисячі кілометрів трас перетворилися на бездоріжжя, на якому водії пересуваються з черепашиною швидкістю, втрачають колеса і ламають машини. В Укравтодорі розводять руками, кажуть про погану погоду і запевняють, що грошей не вистачає.

СТАТИСТИКА ВІД ЧИНОВНИКІВ

Офіційна версія всього того неподобства, яке твориться на українських вулицях, звучить так: “У нас немає грошей на хороші дороги”. За даними Укравтодору, 90 відсотків наших транспортних магістралей уже 2-3 рази відпрацювали свій вік і потребують капітального ремонту. У відомстві підрахували: для цього їм потрібно 450 млрд грн.

При цьому нинішній бюджет Укравтодору значно скромніший – близько 15 млрд грн. Причому на дороги буде витрачено ще менше. Більша частина цих коштів піде на погашення кредитів компанії. І що піде на ремонт і будівництво доріг, залежить від того, які нові позики візьме відомство. Загалом все сумно.

В уряді теж розводять руками і обіцяють обов’язково полагодити дороги. Але пізніше. Коли з’являться гроші… Однак ще кілька років тому, коли вводили підвищений акциз на паливо, скасовуючи дорожній збір, нам обіцяли хороші дороги. І де вони? Не знаю, як у вас, а у мене склалося враження, що скільки грошей не віддай, всі вони підуть в асфальт, як у чорну діру.

ПРОСТА МАТЕМАТИКА

Отже, давайте подивимося, скільки українські водії дають до бюджету. Не будемо брати тільки паливну складову – підрахуємо, скільки всього держава заробляє на водіях і їх авто. Адже, заправляючись, кожен з нас платить істотну суму до бюджету.

– У собівартості пального частка податків становить 33 відсотки для бензинів і 22 відсотка для дизпалива, – говорить директор консалтингової компанії А-95 Сергій Куюн. – Акцизний збір складає 198 євро з тонни бензину і 50 євро – з дизельного палива. Плюс до цього додається ще й ПДВ. У минулому році була плаваюча ставка акцизу на пальне. Чим дешевшою була нафта на світових ринках, тим більше платили українські водії в бюджет. Але з нового року від неї відмовилися, і акциз у нас знову фіксований.

Виходить, при нинішніх цінах до бюджету з літра бензину йде близько 3,6 грн., а з літра дизельного палива – близько 2,2 грн. Дивимося на загальні обсяги українського ринку пального. За словами фахівця, за рік продається 4,5 млн тонн бензину і 5,5 млн тонн дизельного палива.

– У кожній тонні бензину міститься 1300 літрів бензину та 1250 літрів дизельного палива, – продовжує Сергій Куюн. – Можете підрахувати, скільки літрів того чи іншого пального продається.

Знову беремо в руки калькулятор. Отримуємо: 5850 мільйонів літрів бензину і 5625 млн літрів дизельного палива. Звідси загальний обсяг податків, що надходять у скарбницю, становить 33,4 млрд грн.

Йдемо далі. За даними компанії AUTO-Consulting, в 2012 році в Україні продали 217 581 авто. Скільки бюджет отримав від цього? За даними аналітиків, середня ціна легкового автомобіля була 17,4 тис. євро. Значить, за рік на машини витратили понад 40 млрд гривень. Тобто тільки у вигляді ПДВ до бюджету надійшло близько 6,7 млрд гривень. Але і це не все: із усіх ввезених машин стягується податок – 10 відсотків від їхньої митної вартості, ще близько 2-3 млрд гривень.

Підсумовуємо: близько 43 млрд гривень на рік держава отримала від водіїв. Причому можна ще довго рахувати, скільки автолюбителі приносять до бюджету, адже є і угоди на вторинному авторинку, і запчастини, і витратні матеріали, з яких сплачуються податки…

Але навіть цифра 43 млрд гривень вражає. За ці гроші можна за 10-12 років оновити всі дороги країни, навіть враховуючи апетити Укравтодору.

СКІЛЬКИ КОШТУЄ КІЛОМЕТР

Окремо зупинимося на вартості дорожніх робіт. Багатомільярдні підряди на ремонт і прокладання автомагістралей частіше отримують компанії, чиї акціонери близькі до влади. А прокуратура щорічно знаходить багатомільйонні порушення при використанні бюджетних коштів, при цьому підрядники продовжують отримувати замовлення у держави.

На жаль, ми не змогли отримати від головної автодорожньої організації відповідей на наші запитання. Наприклад, скільки коштує метр прокладання чи ремонту дороги. У відомстві наші запити проігнорували. Тому ми вирішили замовити асфальтування у приватних підрядників. За легендою нам потрібно заасфальтувати ґрунтову дорогу в приватному секторі і відремонтувати ділянку асфальтованої дороги.

– Ціни можуть відрізнятися в рази, – розповіли нам по телефону. – Найбюджетніший варіант – це шар щебеню 8 сантиметрів, а зверху шар асфальту 3 см. Для легкових автомобілів на декілька років вистачить! Обійдеться в 98 гривень за квадратний метр. Плюс встановлення бордюрного каменю – ще 150 гривень за погонний метр. Якщо дорога шириною 8 метрів, то за 100 метрів ви заплатите мінімум 78,5 тисячі гривень. З установленням бордюру – близько 108 тисяч гривень. Разом: кілометр – від 785 тисяч гривень до мільйона і вище. І це найекономніша пропозиція.

Дорога, по якій повинні їздити вантажівки, схожа на багатошаровий пиріг (див. інфографіку). Спочатку роблять виїмку ґрунту під майбутню дорогу. Вниз укладають пісок, потім два шари щебеню і три шари асфальту.

Вартість такої дороги істотно більша – від 405 грн. за квадратний метр, але воно того варте. Саме такими мають бути всі великі автомагістралі країни. Така двосмугова дорога шириною 8 метрів обійшлася б в 3,24 млн гривень.

Однак держава платить підрядникам набагато дорожче. Колишній міністр транспорту Борис Колесніков озвучував такі цифри: будівництво 1 км чотирисмугової дороги в Україні обходиться мінімум в 5 млн доларів, тобто в 40 млн гривень. Виходить, дві смуги обходяться державі в 20 млн гривень за кілометр. У п’ять разів дорожче, ніж в нашому експерименті, притому що ми звернулися в першу-ліпшу фірму з асфальтування вулиць. Ми розуміємо, що державні магістралі ще треба спланувати, обладнати бордюрами і дорожніми знаками… Але різниця в 5 разів вражає.

Правда, чиновники кажуть, що вітчизняні матеріали не відповідають світовим стандартам, тому-то вони і закуповують все за кордоном. Однак перевірити, який асфальт покладено в нижній або середній шар (та й чи покладено!), часто неможливо.

У цьому році, швидше за все, Укравтодору буде не до нових доріг. Привести би в порядок старі! Так от для довідки: повний комплекс робіт “ямковий ремонт асфальтового покриття з укладанням асфальту товщиною 5 см” нам запропонували провести за 133 гривні за квадратний метр. Це без урахування знижок за обсяг. Неважко підрахувати, що на сплачені водіями більше 40 мільярдів гривень можна відремонтувати 37,5 тисячі кілометрів двосмугових доріг, повністю замінивши на них покриття.

finance.ua