Основна ідея адміністративної реформи це самоорганізація та об'єднання громад | Альтернатива

Основна ідея адміністративної реформи це самоорганізація та об’єднання громад

Днями в Чигирині провели круглий стіл на тему «Децентралізація: проблеми і виклики Чигиринського району». Захід організували в рамках українсько-польського проекту «Сильні локальні громади – шлях до успіху реформи місцевого самоврядування». Участь у зібранні взяла  консультант проекту ПУЛЬС Олена Кулик.

 Новини ЧигиринСтворення майданчику для обговорення ходу реформи місцевого самоврядування у Чигиринському районі між представниками громадськості, органів державної влади та місцевого самоврядування. Саме таку мету поставили перед собою організатори. В українсько-польському проекті проведення круглих столів –  це вже третій етап роботи. Спочатку для команд-учасниць проводили тренінги, потім вони аналізували ризики і перспективи своїх громад, наступний крок – обговорення, завершальний – навчальні поїздки до Польщі, розповідає куратор проекту Любов Ропало. Участь у цьому проекті беруть 9 областей України, від Черкащини – Чигиринський, Звенигородський, Корсунь-Шевченківський райони.

На перший круглий стіл з’їхалися півсотні учасників. Їх хвилювали питання функціонування закладів освіти та охорони здоров’я, проблеми транспортного сполучення в районі в умовах реформи. Помітно, що наразі громади мають чимало сумнівів щодо об’єднання громад, їм незрозумілі механізми оподаткування та низка земельних питань.

  • Зокрема, сільські голови міркують над тим, яким буде оподаткування в умовахприєднаннясіл до міста, адже, на відміну від міста, села мають пільговий податок, – пояснює регіональний консультант з організаційно-правових питань проекту ПУЛЬС у Черкаській області Олена Кулик. – У бюджетному кодексі цей момент не прописаний. Проте, реформа передбачає, що значна частина податків і зборів, які зараховуються до місцевих бюджетів, а це і ПДФО, акцизний збір, єдиний податок та низка інших, залишатиметься в об’єднаній територіальній громаді, тож різниця в оподаткуванні не матиме істотного значення.

Відповівши на частину запитань представників громад, регіональний консультант із організаційно-правових питань проекту ПУЛЬС Олена Кулик презентувала цей проект, досягнуті домовленості щодо співпраці. Зокрема, вона запропонувала провести навчання з бюджетних та організаційно-правових питань для сільських голів та бухгалтерів Чигиринщини наступного місяця.

  • Щоб громади сказали «так» об’єднанню, їм потрібне його фінансове обгрунтування, – додає вона. –Саме розуміння цієї складової допоможе вирішити, яким шляхом іти, скільки ОТГ доцільно створити на базі району.

Нагадаємо, проект USAID «Розробка курсу на зміцнення місцевого самоврядування в Україні (ПУЛЬС)» працює в рамках децентралізації від Асоціації міст України та надає консультації щодо втілення реформи місцевого самоврядування.

Черкаським громадам допомагатимуть обєднуватися та бути спроможними

 Такі завдання у нового проекту «ПУЛЬС», який реалізують завдяки USAID. Він продовжуватиме роботу, розпочату торік Офісом реформ. Мета – створити сприятливі умови для впровадження децентралізаційної реформи, зміцнити місцеве самоврядування, поглибити демократичні процеси розвитку територіальних громад.

 Для цього в кожному регіоні працюватимуть консультанти з правових та бюджетних питань. Нещодавно у Києві провели семінар, де презентували проекти, в рамках яких працюватимуть експерти: «Розробка курсу на зміцнення місцевого самоврядування в Україні (ПУЛЬС, та «Прозорий, підзвітний, ефективний бюджетний процес на місцевому рівні в Україні (ПБП)». Обидва реалізовує Асоціація міст України.

Виконавчий директор АМУ Мирослав Пітцик наголосив, що сам родом із села, тож добре знає, як важколюдям там наважитися на об’єднання.

– В Україні нез’явилося менеджерів управління містами, тобто тих, хто вміє заробляти кошти тими ресурсами, якими володіє, – сказав він. – Наразі ми маємо допомогти створити спроможні громади. Децентралізація–це новий підхід до управління громадами, вона розпочата і шляху назад вже не буде, потрібно це розуміти.

Прикметно, що на розвиток об’єднаних територіальних громад у бюджеті країни уже передбачили майже 1 млрд. грн.

– Ми працюємо усього два тижні, але отримуємо чимало звернень від представників громад, надаємо консультації телефоном, – зазначає регіональний консультант з організаційно-правових питань у Черкаській області Олена Кулик. – Якщо раніше реформа не викликала у людей інтересу, то сьогодні питання децентралізації і об’єднання територіальних громад обговорються у різних аудиторіях. Проте, органам місцевого самоврядування не вистачає фахових обгрунтувань для вирішення питань децентралізації в різних галузях господарювання. Сподіваємося, що новий проект допоможе ці прогалини заповнити й пришвидшити процес децентралізаці їв області. Ми маємо лише три об’єднаних громади , хоча в деяких регіонах таких громад вже  більше двадцяти.

З питань просування децентралізації можна звертатися до регіональних консультантів Офісу реформ за адресою:
м. Черкаси, бульв. Шевченка, 185, каб. 147:

– консультант із бюджетних питань Олексій Педаш, тел. 066 7787302;

– консультант із організаційно-правових питань Олена Кулик, тел.0673538477;

– консультант із взаємодії зі ЗМІ Ірина Гришко, тел. 067 7419829.

Самоорганізація та об’єднання громад стає основною ідеєю реформи та ідеально відповідає ментальності українця. Ми, на відміну від північних сусідів, добре будуємо систему «горизонтальних», «мережевих» зв’язків, де визначальну роль грають об’єднання на місцях, а не чітка владна вертикаль. І Майдан є найкращим тому підтвердженням.

Децентралізація – це, насамперед, передача значних повноважень та бюджетів від державних органів органам місцевого самоврядування. Так, аби якомога більше повноважень мали ті органи, що ближче до людей, де такі повноваження можна реалізовувати найбільш успішно. Головну роль тут грає право і спроможність громади виконувати, покладені на неї повноваження.

Ефективна реформа передбачає 5 кроків:

    1. Визначення територіальної основи органів місцевого самоврядування та виконавчої влади та створення трьохрівневої системи адміністративно-територіального устрою в Україні (регіон – район – громада). Фактично це майже повернення до дореволюційних губерній, округів та повітів. Ця система набагато простіша, ніж нинішні обласні та районні центри, міста обласного значення та міста, що мають спеціальний статус.
    2. Розмежування повноваження між органами місцевого самоврядування різних рівнів. Кожен рівень самоврядування отримає свої «оригінальні» повноваження, які не дублюватимуться (зникне «перетягування» повноважень обласними та районними радами). Водночас найбільш важливі для людей повноваження передадуть на найближчий до людей рівень влади (дошкільна та молодша шкільна освіта, первинний рівень медицини, оформлення документів та ін.).
    3. Розмежування повноваження між органами місцевого самоврядування та виконавчої влади. Виконавчій владі залишиться тільки право контролю, право «дозволу» матиме місцева.
    4. Визначення, скільки ресурсів треба на кожному рівні. Відбудеться оновлення бюджетної системи. Дотаційні громади, які раніше фінансувалися на 100%, отримають 80, зате, ті, хто заробляє понад 100% свого утримання, отримають можливість залишити понад 50% свого прибутку на розвиток громади.
    5. Органи місцевого самоврядування стануть підзвітними перед виборцями і державою.

Люди почнуть розуміти, що від їхнього голосування залежить, чи добре працюватиме для них місцева влада. А отже від самих мешканців залежить якість життя. Сільський староста із «весільного генерала» перетвориться на ефективного менеджера, якого зможе призначати і знімати сама громада. Сільради зникнуть, а отже – вивільняться кошти, що раніше йшли на зарплати і компослуги для розвитку місцевих громад.

Офіс реформ – це інституція, в якій є керівник і чотири працівники. Вони націлені на конкретний результат за «маршрутною картою». Це – експерти, технологи, які відпрацьовуватимуть з громадами механізм об’єднання територіальних громад з метою забезпечення двох принципів – ефективність та спроможність надавати ті публічні сервіси, які люди мають отримувати: охорона здоров’я, освіта, тощо.

На разі завдання Офісів реформ у тому, щоб імплементувати законодавчі зміни щодо децентралізації, запустити їх у дію в регіонах, зокрема, йдеться про надання методологічної, інформаційної та іншої допомоги. Адже до сьогодні ключовою проблемою на місцях є недостатність інформації щодо мети і суті реформи децентралізації, брак комунікації між центральною та місцевою владою щодо того, яким чином запрацює цей механізм.

Офіс реформ у Черкаській області

м.Черкаси, вул. Байди Вишневецького, 36, каб. 702; e-mail: ofref@ukr.net, тел.: 096-239-71-51, 050-886-17-66

Асоціація міст України: активна інформаційна політика – запорука успіху децентралізаційних реформ

Децентралізація та реформа місцевого самоврядування спрямовані на формування спроможних та самодостатніх громад, які зможуть самостійно та за рахунок власних ресурсів вирішувати питання місцевого значення в інтересах кожного жителя громади.

Для успіху цієї справи вкрай важливо здобути розуміння та підтримку з боку громадськості, чого можна досягти, роз’яснивши кожному жителю суть, переваги та очікувані наслідки реформ.

– Людині варто спитати себе, чи влаштовує її сьогоднішній рівень життя, чи задоволена вона якістю медичних, освітніх, адміністративних, комунальних, станом доріг, побутового обслуговування тощо. Якщо звучатиме відповідь «так, все влаштовує», – тоді, звісно, нічого міняти не треба. Якщо ж навпаки, то сподівання, що хтось інший зробить за тебе так, аби було краще, не призведуть до якісних змін, – вважає Виконавчий директор Асоціації міст України Мирослав Пітцик.

Сьогодні у всіх областях Офіси реформ активно працюють над підготовкою перспективних планів, на основі яких формуватимуться території громад. Відбуваються консультації та обговорення з жителями районів, населених пунктів. Мінрегіон проводить круглі столи, семінари, онлайн-конференції за участі представників асоціацій органів місцевого самоврядування, громадських організацій і ЗМІ. До цих заходів залучені керівники та депутати місцевих рад, міські, селищні, сільські голови, які мають доносити інформацію про реформи безпосередньо до громади.

– Дехто більше переймається питанням збереження посадового крісла, ніж інтересами людей, яким він має служити. Він швидше їм розкаже свою «правду», ніж до них дійде достовірна інформація з Києва. Тому я закликаю всіх, кому не байдужа доля України, активно долучитися до процесу творення спроможних громад, – наголосив Мирослав Пітцик.

Він також підкреслив, що важлива роль у проведенні інформаційно-роз’яснювальної роботи належить ЗМІ.

– Свідома позиція вітчизняних медіа є важливим чинником промоції реформи місцевого самоврядування. Українці мудрі і згуртовані. Якщо їм доступно подати правдиву інформацію, вони зрозуміють суть децентралізації та допоможуть втілити реформу в життя, – сказав Виконавчий директор АМУ.

Довідково:

Вичерпну інформацію про суть реформи місцевого самоврядування та територіальної організації влади можна отримати на сайтах Мінрегіону України, Асоціації міст Україниабо звернувшись до Офісів реформ в областях.

ПРЕС-СЛУЖБА МІНРЕГІОНУ УКРАЇНИ

http://www.minregion.gov.ua/

https://www.facebook.com/MinregionUkraine

(044) 590-47-93; (044) 590-47-92

press@minregion.gov.ua