Три кроки для узаконення самочинного будівництва | Альтернатива

Три кроки для узаконення самочинного будівництва

пенсионная реформа

26 травня 2015 року набрав чинності Порядок прийняття в експлуатацію і проведення технічного обстеження індивідуальних (садибних) житлових будинків, садових, дачних будинків, господарських (присадибних) будівель і споруд, громадських будинків та будівель і споруд сільськогосподарського призначення І та ІІ категорій складності, які збудовані без дозволу на виконання будівельних робіт, який запроваджує так звану будівельну амністію.

Порядком передбачений безплатний та швидкий спосіб легалізувати самочинне будівництво, якщо будівельні роботи проводилися в період з 5 серпня 1992-го по 12 березня 2011 року. Складна дозвільна система у сфері будівництва, що існувала в цей період, призвела до масової появи самобудов, на які відсутні документи, що посвідчують право власності.

Нагадаємо: попередня «будівельна амністія», тобто спрощення процедури введення самочинного будівництва в експлуатацію, діяла з 29 квітня 2013 року. Проте оформити право власності можна було лише після сплати штрафів. Наприклад, за початок виконання підготовчих робіт без спрямування відповідного повідомлення до органів державного архітектурно-будівельного контролю передбачався штраф у розмірі від 1700 грн. до 2550 грн.; виконання будівельних робіт без реєстрації декларації про початок виконання таких робіт, вчинене щодо об’єктів І категорії складності, передбачало штраф у розмірі від 5950 грн. до 6800 грн.; проживання в будинках або використання господарських споруд, які не прийняті в експлуатацію, тягло за собою накладення штрафу від 5950 грн. до 6800 грн.

Натомість чинним порядком гарантується звільнення від штрафних санкцій власників земельних ділянок, які звернуться до 31 грудня 2015 року до державної архітектурно-будівельної інспекції із пакетом документів, необхідних для введення об’єктів будівництва в експлуатацію.

Механізм прийняття в експлуатацію передбачений для:

— індивідуальних (садибних) житлових будинків, садових, дачних будинків, господарських (присадибних) будівель і споруд;
— громадських будинків І та ІІ категорій складності;
— будівель і споруд сільськогосподарського призначення І і ІІ категорій складності.

Передбачено дві процедури прийняття в експлуатацію об’єктів: загальну та спрощену. Остання застосовується для індивідуальних (садибних) житлових будинків, садових, дачних будинків загальною площею до 300 м2, а також господарських будівель і споруд загальною площею до 100 м2.

Крок І — проведення технічного обстеження

Перший етап починається із проведення технічного обстеження та інвентаризації. На сьогодні цим займаються комунальні бюро технічної інвентаризації (БТІ) та суб’єкти господарювання, що мають відповідні сертифікати. Головною метою технічного обстеження є встановлення того, чи підпадає об’єкт нерухомості під будівельну амністію. Все дуже просто: якщо технічний паспорт виготовлений до 12 березня 2011 року — він є підтвердженням відповідної дати будівництва, а отже, поширення дії порядку на вказаний об’єкт. Якщо ж технічний паспорт виготовлений після 12 березня 2011-го, то необхідно буде надати документи чи будь-які відомості, що свідчитимуть про будівництво об’єкта до зазначеної дати. Це можуть бути квитанції про сплату комунальних послуг, нотаріально завірені свідчення сусідів тощо.

Цей етап може містити кілька варіацій:

1. На об’єкт ніколи не виготовлявся технічний паспорт

2. На об’єкт уже виготовлено технічний паспорт до моменту набуття чинності порядком (26 травня 2015 року)

У цьому випадку необхідно звернутись до БТІ, яке проводило технічну інвентаризацію, оскільки внести зміни до технічного паспорта може лише суб’єкт, який його видав. Зокрема в технічному паспорті проставляється відмітка про відповідність розташування об’єкта будівельним нормам.

Крок ІІ — введення в експлуатацію

Куди звертатися: до територіальних органів державної архітектурно-будівельної інспекції (за місцем розташування об’єкта) через центри надання адміністративних послуг органів виконавчої влади.

Необхідні документи:

заява про прийняття в експлуатацію об’єкта (завантажити бланк);

— два примірники заповненої декларації про готовність об’єкта до експлуатації (завантажити бланк);

— засвідчена копія документа, що посвідчує право власності чи право користування земельною ділянкою, на якій розміщений об’єкт нерухомості;

— технічний паспорт;

— звіт про проведення технічного обстеження (у разі якщо об’єкт нерухомості >300 м2)

Результат: зареєстрований примірник декларації (який отримується через центр надання адміністративних послуг).

Строк: протягом 10 днів з моменту подання заяви.

Послуга безплатна, без накладення будь-яких штрафів.

Крок ІІІ — реєстрація права власності

Реєстрація проводиться реєстраційною службою за місцерозташуванням об’єкта нерухомого майна.

Необхідні документи:

заява про державну реєстрацію (бланк);

— копія паспорта та ідентифікаційного коду;

— копія документа, що засвідчує речове право на земельну ділянку;

— копія технічного паспорта на об’єкт нерухомого майна;

— декларація про готовність об’єкта до експлуатації;

— документ, що підтверджує присвоєння об’єкту нерухомого майна поштової адреси;

— квитанція, що підтверджує внесення плати за надання витягу з Державного реєстру прав та сплату мита (реквізити на сайті http://www.drsu.gov.ua).

Період будівництва

оскільки до 05.08.1992 року не існувало норм щодо необхідності введення об’єкта в експлуатацію, на сьогодні для реєстрації права власності на таке майно достатньо мати технічний паспорт, що підтверджує відповідну дату будівництва, та документ, який підтверджує право власності на землю доказом будівництва в зазначений період буде технічний паспорт із зазначенням дати будівництва, а також проведене технічне обстеження узаконення об’єктів здійснюється з урахуванням постанов КМУ № 466 та № 461 від 13 квітня 2011 р.

Виникає питання, чи зможуть за спрощеним порядком легалізувати об’єкти, збудовані після 12.03.2011 року. У разі якщо технічний паспорт на об’єкт відсутній, дата будівництва встановлюватиметься за результатами технічного обстеження, яке проводитиме експерт. Тому цілком можливо, що під дію цього порядку підпадуть об’єкти, побудовані після 12.03.2011 року.

Присвоєння поштової адреси

У випадку відсутності поштової адреси об’єкта будівництва необхідно звернутися до структурних підрозділів з питань містобудування та архітектури місцевих органів влади через центри надання адміністративних послуг і надати:

— заяву (у довільній формі);

— завірену в установленому порядку копію документа, що засвідчує право власності на земельну ділянку (право користування нею);

— копію декларації про готовність до експлуатації;

— копію технічного паспорта.

Вартість: безплатно.

Результат: витяг з наказу про присвоєння поштової адреси.

Для чого ж узаконювати самочинне будівництво.

Для того щоб у майбутньому уникнути штрафів, а головне — отримати можливість володіти, користуватися та розпоряджатися майном. Проте не варто забувати, що після внесення відомостей про нерухомість до Реєстру прав потрібно буде сплачувати податок на нерухомість.

Наталя ТИТАРЕНКО, юрист.
газета “Голос України