Як визначити, що ФОП зловживає спрощеною системою оподаткування | Альтернатива

Як визначити, що ФОП зловживає спрощеною системою оподаткування

пенсионная реформа

Як відокремити чесних підприємців, які користуються спрощеною системою оподаткування, від тих, хто використовує її для зловживань, пише Domik.ua.

Ухилятися від сплати податків до останнього — одне з головних гасел українського бізнесу. Для пересічного громадянина України уже звичайна річ: купити один і той же товар в одному магазині та отримати чеки від різних підприємців.

Якщо покупець розраховується готівкою, то зазвичай отримує товарний чек від ФОП, якщо карткою — отримує фіскальний чек від ТОВ або іншого ФОП.

Існує чимало способів ухилення від сплати податків. Це відбувається шляхом порушення митних правил та контрабанди з одного боку та через “фірми-одноденки” чи ФОП, що суттєво занижують суми виручки, з іншого.

Здебільшого це стосується великого бізнесу. Саме його представники безпідставно користуються преференціями, які були створені для малого бізнесу.

Така поведінка великих гравців ставить під загрозу існування спрощеної системи оподаткування і чесних “спрощенців”. Ця тема набуває резонансу на тлі розмов про перегляд системи, до якої бізнес уже “призвичаївся”. Отже, як відокремити сумлінний бізнес від шахраїв? Як зберегти преференції для малих підприємців?

Чому небезпечно відмовлятися від спрощеної системи

Ліквідувати спрощену систему було б шкідливо. Вона дає захист від свавілля чиновників мільйонам малих підприємців і дозволяє їм забезпечувати себе та родину з мінімальними бюрократичними процедурами.

В Україні дуже мало підприємців. Їх досі менше, ніж бюджетників. Саме тому на старті підприємцям потрібно надавати найбільш сприятливі умови для ведення бізнесу. Відповідно до рекомендацій Міжнародної організації праці для переходу від неформальної економіки до формальної необхідно кілька речей.

По-перше — скорочення витрат на дотримання податкового законодавства завдяки впровадженню спрощених режимів обчислення податків. По-друге — зниження реєстраційних витрат і скорочення тривалості відповідних процедур. По-третє — розширення доступу до інформаційних та фінансових послуг.

Також влада повинна сприяти доступу до державних закупівель, платіжних послуг, страхування, систем навчання підприємництву, систем соціального забезпечення. Для України ці рекомендації цілком прийнятні. Частина з них реалізується. Інші необхідно дослідити і визначити їх пріоритетними на найближчі роки.

Три головні схеми

В Україні є три популярні схеми мінімізації сплати податків, у яких використовується спрощена система оподаткування.

Перша — продаж товарів через “спрощенців” із заниженням задекларованого річного доходу. Друга — використання спрощеної системи юридичними особами для переведення коштів у готівку. Третя — оформлення відносин з ФОП цивільно-правовими договорами замість оформлення офісних робітників.

Можна попередньо визначити, що з трьох схем найбільш поширеною є перша — продаж товарів. Ухиляння за її допомогою оцінюються десятками мільярдів гривень, а ухиляння за допомогою другої та третьої схем — це лише мільярди. Як боротися з шахраями? Як стимулювати бізнес виходити з тіні?

Ідентифікувати чесного підприємця

Останнє дослідження експертів МВФ визначає, що масова фіскалізація не є панацеєю. Вона не дає сталих позитивних результатів і може бути ефективною лише тоді, коли є частиною комплексної стратегії поліпшення.

Потрібні дієві заходи, які зменшать можливості для ухиляння від сплати податків, і чіткі критерії, які допоможуть відокремити чесних підприємців від шахраїв.

Один з ключових критеріїв, визначений у дослідженні, — зв’язок між торговельною площею та річним доходом підприємців. Попередні дані свідчать, що у селах суттєво перевищують обіг 1 млн грн на рік підприємці з площею понад 150 кв м, у селищах міського типу — понад 80 кв м, у великих містах площа ще менша.

Для таких ризикових груп підприємців на основі відповідної торговельної площі можна запровадити обов’язкове використання касових апаратів — РРО.

Як зменшити зловживання. П’ять кроків

Недавно експерти “Реанімаційного пакета реформ” провели фундаментальне дослідження, в якому порівняли заходи та успіхи інших країн, які борються із зловживаннями великого бізнесу, стимулюють підприємців виходити з тіні та намагаються не створити додаткових проблем для малого бізнесу.

Дослідження дає розуміння, які кроки здатні суттєво зменшити зловживання при продажу товарів або послуг. Тут варто виділити п’ять основних кроків.

Перший крок. Запровадження комплексу заходів, які б заохочували бізнес добровільно використовувати РРО.

Вартість придбання та використання касових апаратів потрібно зменшити усіма можливими способами — і організаційними, і технічними.

Це може бути запровадження онлайн-сервісу — електронної книги доходів платника єдиного податку, перехід від традиційних РРО до цифрових — смартфонів і планшетів. Інші стимули — проведення лотерей за чеками, забезпечення прав споживачів тільки на підставі фіскального чеку, преміювання споживачів за виявлення незареєстрованих у базі ДФС чеків.

Другий крок . Заходи з попередження зловживань у спрощеній системі оподаткування з метою приховування доходів через подрібнення. Зокрема — щодо використання кількома суб’єктами ССО одного торгового приміщення, спільного користування сайтами і торговими марками.

Третій крок . Заходи, які дозволять уникнути безподаткового ввезення фізичними особами товарів в Україну через поштові відправлення або перевезення.

Йдеться про тих фізичних осіб, які перетворили власні закупівлі у комерційну торгівлю. Необхідно провести аналітичне дослідження, яке дозволить вирахувати та обґрунтувати річну суму таких посилок і перевезень до певного розміру.

Четвертий крок. Заходи з “декешезації” країни: покращення конкуренції у банківському секторі, розвиток сучасних технічних новацій у використанні платіжних карток, повернення довіри до національної валюти.

П’ятий крок . Обладнання фіскальними пристроями платників ПДВ, які продають товари і послуги за готівку, а також тих, хто торгує на великих площах (після лібералізації ринку РРО та запровадження цифрових РРО).

Разом з цими заходами важливо почати реальне реформування митниці, щоб зменшити потрапляння на територію країни “сірого” та “чорного” товару. Наразі експерти досліджують вдалий досвід Грузії та Болгарії.

Реформа митниці мусить бути радикальною. Співробітників треба набирати на прозорих конкурсах під контролем незалежних іноземних консультантів. Зарплати нових співробітників треба збільшити у кілька разів. Також необхідно внести зміни до законодавства, які значно спрощують митні процедури.

Загальна система оподаткування — наступна

Існує багато чинників, які треба врегулювати на рівні законодавства, але беззаперечним є те, що нинішня система оподаткування потребує реформ.

Умови ведення бізнесу повинні бути рівними для кожного гравця. Спрощену систему слід удосконалити так, щоб великий бізнес не міг нею зловживати. Треба створити умови, за яких підприємцям буде вигідно працювати прозоро.

Також слід зазначити, що більшість проблем податкової системи міститься у загальній системі оподаткування. Отже, необхідно вжити заходи щодо її спрощення та наближення до спрощеної системи оподаткування.

Необхідно терміново почати глибоке реформування ДФС, створити дієву Службу фінансових розслідувань, ліквідувати дискреційний податок на прибуток та перейти до моделі оподаткування лише розподіленого прибутку.

Після реалізації цих заходів більшість питань щодо спрощеної системи буде знято і загальна податкова система стане не менш привабливою, ніж спрощена.

Джерело: domik.ua