Якісний техогляд, як це було і кому він потрібен | Альтернатива

Якісний техогляд, як це було і кому він потрібен

Кому потрібен техогляд? Парламент у першому читанні проголосував за скасування техогляду для легкових автомобілів, мотоциклів і мопедів, які не використовують у комерційних цілях. Оглядач “Хрещатика” аналізує, що з цього може вийти
images

Обов’язковий техогляд автомобілів для багатьох був обов’язковим лише на папері.
Обов’язковий технічний огляд завжди був для автомобілістів неоднозначною подією. Ті, хто його проходив по-чесному, нерідко дізнавалися щось нове про свою машину. Але практично водночас з отриманням нових технічних знань водії зарікалися ніколи більше не робити такої дурниці. Маючи на увазі колосальні витрати часу й нервів. Таким чином, не побоюся стверджувати, що більшість тих, хто проходив техогляд у ДАІ, були новоспеченими автомобілістами. Практично всі досвідчені водії обзаводилися зв’язками і каналами, завдяки яким талон на лобовому склі з’являвся без гаяння часу. Потрібно лише було, крім обов’язкових квитанцій, сплатити послуги тих, хто ці талони видавав. Причому ціна, порівняно з марнуванням часу і нервів, була майже символічною.

Тобто фактично в нашій країні техогляд проходили або нові, або тільки-но придбані некомерційні легкові автомобілі. І вся надійність транспорту, який роз’їжджав вітчизняними дорогами, була на совісті його (цього транспорту) власників. Аксіомою вважалося те, що вони небайдуже ставляться до свого здоров’я і життя.
Якщо дивитися на речі з такої позиції, то депутати ВР фактично нічого не скасували. Адже не можна скасувати того, чого немає.


autobus-pidjomnyk-sto-remont

Формальний підхід

За що ж реально проголосували депутати? В першому читанні було прийнято проект рішення “Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо усунення надмірного державного регулювання у сфері автомобільних перевезень” (№ 8397). Документ передбачає: 1) скасування обов’язкового технічного огляду для легкових автомобілів, які не використовують у комерційних цілях; 2) істотне спрощення порядку проходження обов’язкового технічного контролю для інших транспортних засобів; 3) усунення Державтоінспекції МВС України від здійснення обов’язкового технічного контролю транспортних засобів і передання цих повноважень суб’єктам господарювання.
Нововведення передбачають також скасування вимоги щодо обов’язкової наявності у водія дорожнього (маршрутного) листа і нотаріально засвідченого доручення на керування транспортним засобом.Тобто фактично за життя і здоров’я своє і своєї сім’ї у власному транспортному засобі кожен автомобіліст тепер відповідатиме сам.
Треба сказати, що на території колишнього СРСР/СНД Україна стала першою і поки що єдиною державою, що зважилася на такий крок. Услід за нами, керуючись тими ж резонами, про скасування обов’язкового техогляду для некомерційного транспорту заговорили і в Росії. Тут також підготували проект відповідного закону.
Така наша першість насторожує. Аби не сталося так, що вітчизняними дорогами почнуть їздити недоламки, що створюватимуть загрозу безпеці руху. Адже за правилами дорожнього руху автомобіль — це засіб підвищеної небезпеки.

Світовий досвід

У Європі, на яку ми так любимо орієнтуватися (і в яку так прагнемо), обов’язкових ТО ніхто не скасовує. І судячи з усього, не збирається цього робити найближчим часом.
У найбільш автомобільній європейській країні — Німеччині — поліція не має жодного стосунку до проведення техогляду. Справа інспектора — за наклейкою на номерному знаку визначити, як давно було проведено обов’язкове ТО. Сам техогляд роблять TUV aбо Dekra. Ці незалежні організації в обов’язковому порядку раз на два роки контролюють стан транспортних засобів. Пріоритет надається безпеці автомобіля, а також його відповідності нормативним вимогам. Тому основні напрямки діагностики — гальмівна система, вихлопні гази, стан коліс, регулювання світла, стійкість роботи двигуна.І навіть у Німеччині з її легендарною педантичністю й дисциплінованістю, за статистикою, понад половина автомобілів має неполадки. Без зауважень ТО проходять трохи більше, як 48 % авто. Технічні дефекти мають понад 70 % автомобілів, вік яких перевищує дев’ять років. І чверть з них (за німецькою статистикою) визнано небезпечними засобами пересування.

У Німеччині техогляд найсуворіший у Європі. Приблизно такого ж рівня він і в Австрії. ТО обов’язковий для всіх машин, яким понад три роки. Схожі умови у Фінляндії, Голландії і Швейцарії. До слова, у Фінляндії технічний огляд автомобілі проходять уже понад 90 років.

Регулярні техогляди обов’язкові у Великобританії. Використання транспорту без техогляду карається штрафами.
У Франції технічний стан перевіряють лише в машин, яким понад чотири роки. За відсутність талона ТО — штраф до 140 євро, за повторне порушення — аж до ув’язнення. На усунення поломок відводять два місяці, після чого автомобіль видаляють з реєстраційної бази і відправляють в утиль. Машини, яким більше ніж 4, але менше 10 років, проходять техогляд раз на два роки, старші 10 років — раз на рік. На відміну від Великобританії, де технічний огляд здійснює міністерство транспорту, у Франції це роблять приватні фірми, що мають державну ліцензію.

В Іспанії техоглядом завідують переважно офіційні автодилери. Вони самі забирають із вказаного місця автомобіль і повертають його вже з усіма оформленими документами. Є навіть нічна послуга, коли автомобіль відвозять увечері, а привозять уранці.

У США ситуація з техоглядом неоднозначна. У 13 штатах його взагалі немає. У частині штатів техогляд проходять лише автомобілі, яким понад 4 роки, в деяких — тільки в разі зміни власника. Є штати, де ТО є обов’язковим. Там головну увагу приділяють токсичності, роботі фар і ременів безпеки. На ремонт автомобіля дають 20 днів, тих, що не пройшли ТО, чекає великий штраф, а якщо внаслідок технічних неполадок станеться аварія — винного “роздягнуть” страхові компанії.

У Канаді техогляд проходять раз на рік, на усунення дефектів відводять 10 днів, автомобілі перевіряють лише на офіційних станціях ТО.
А ось у Китаї, як і раніше в нас, техогляд проводить поліція. На її ж СТО усувають неполадки. Щорічному ТО підлягають авто, яким понад 6 років, і новий комерційний транспорт. Молодші автомобілі проходять ТО раз на два роки, а комерційний транспорт старше 5 років — двічі на рік. Хто бував у Китаї, напевно, бачив на дорогах розвалюхи, яким одна дорога — на звалище. Як і де вони проходили техогляд, незрозуміло.

Якщо повернутися до нашої дійсності, то відсутність обов’язкового ТО в Україні теж може спровокувати появу недоламків на дорогах. І на такому мотлоху в Європу не пустять. Навіть коли страхова компанія продасть на нього страхувальну “зелену карту”.

Що далі?

В Україні техогляд передбачається скасувати не для всіх. Адже, крім особистого автотранспорту для сімейних потреб, є й інші технічні засоби. Наприклад, ті ж маршрутні таксі, від технічного стану яких залежать життя і здоров’я багатьох пасажирів. Обов’язковий ТО не проходитимуть лише нові авто (до 2 років). Старші 2 років (легкові автомобілі, які використовують у комерційних цілях, вантажівки незалежно від форми власності вантажопідйомністю до 3,5 тонни, причепи до них) зобов’язані проходити техогляд кожних два роки. Автомобілі вантажопідйомністю більш як 5 тонн, причепи до них і таксі незалежно від терміну експлуатації — щороку. Автобуси та спеціалізовані транспортні засоби, які перевозять небезпечні вантажі, незалежно від терміну експлуатації — двічі на рік.На сьогодні в законопроекті лишилося доволі розмите визначення “використання в комерційних цілях”. Під нього можна підвести практично будь-яке перевезення товару на особистому автомобілі. До того ж складається враження, що у влади немає чіткого розуміння того, що має прийти на зміну скасованій процедурі.

Так, корупції в ДАІ поменшає. Ті, хто продавав талони ТО, вже не зможуть цього робити. Зате не виключено, що під час зупинки і перевірки документів інспектор ДАІ захоче заразом перевірити, чи тримає “ручник” і чи горять фари. А може, його зацікавить справність ще якихось приладів. Отут і з’явиться у водія спокуса прискорити процес цього позапланового ТО.

Тому ми за техогляд. Але за цивілізований. Наприклад, у багатьох країнах введено так звану діагностичну карту. Її видають приватні фірми після діагностування автомобіля. Без цієї карти чи в разі зафіксованих у ній несправностей не можна застрахувати машину або ж страховка обійдеться дуже дорого.
А якщо техогляду для особистого автотранспорту не буде взагалі, це напевно підвищить рівень аварійності на дорогах. Невже для розуміння цього потрібно, щоб у дорогу депутатську іномарку в’їхало яке-небудь старе “корито” з несправними гальмами?

Віктор СТЕЛЬМАХ “Хрещатик”